Velikonoční styl vedení lidí. Blog (nejen) pro manažery.

„No, když budou ty Velikonoce, tak to na nás šéf bude hodný.“ 

Manažerské vedení blogOčekáváte od svého nadřízeného také něco v tomto směru? Myslí si takovou věc (podle Vás) i většina ostatních lidí?

A pokud jste vedoucím pracovníkem, dáváte lidem volnější režim, když se blíží Velikonoce, Vánoce, Valentýn nebo VŘSR?

Dokážete si dovolit „nemít vyděláno“ respektive netlačit lidi do velkých výkonů, když se blíží doba nějakých svátků?

Spousta vedoucích v tom nemá jasno. Chce být se zaměstnanci v pohodě, ale snížit kvůli tomu plnění cílů? No to asi ne. Mám přitlačit na lidi, když se bojím o výsledky? Nebo netlačit na výkony, když se bojím o lidi?

 

Většinou to dopadne tak, že se tlačí a tlačí a někdo se z toho i poskládá.

A zaměstnancům se dá vánoční kolekce nebo velikonoční kraslice nebo prostě jen úsměv a přání od vedoucího ráno rychle ještě před poradou…

Existují 2 hlavní styly vedení lidí:

První se dá označit jako Orientace na výsledky.

Jedná se o zaměření manažera na cíle, výkony, finance. Nezajímá ho, jak se lidé v práci cítí, jestli se do práce těší, jestli se v ní seberealizují, ale zajímá se jenom o to, jaké dosahují výsledky, co dělají a jak to dělají, jak plní cíle.  A tímto směrem vyvíjí i každodenní tlak.

Je mu jedno, jestli jeho pracovníci pracují dlouho do noci nebo i doma a o víkendech, důležité pro něj je jen to, jestli firma (organizační jednotka)  prosperuje. Silné stránky tohoto manažera jsou jasné. Ale rizika jeho působení? Rostoucí demotivace a přetížení lidí, následně se zvýší i nemocnost a fluktuace. A z dlouhodobého hlediska: klesnou ještě i výsledky.

Druhý typ, označme ho jako Orientace na lidi,

představuje vedoucí, kteří se výrazně orientují na své pracovníky – netrvají na dodržování pracovní doby ani na termínech za cenu jejich zátěže, zabývají se jejich pocity, postoji, spokojeností, řeší jejich vztahy, pracují na zlepšení jejich vzájemné komunikace a spolupráce. Těší se k takové-mu vedoucí-mu lidé do práce?

Daří se jí-mu v ní udržovat dobrou atmosféru? Určitě ano. Otázkou je opět, za jakou cenu?! Happy crew on the sinking boat (šťastná, veselá posádka na potápějící se lodi). Z dlouhodobého hlediska je tento stav, i když se lidé cítí dobře, ekonomicky neudržitelný.

První manažer má své opodstatnění při krizovém řízení, druhý manažer při konsolidační fázi existence firmy.

První styl řízení se nazývá direktivní, někdy i autokratický, to podle nejčastějšího způsobu, jakým onen krizový manažer rozhoduje a komunikuje s lidmi. Druhý styl řízení a vedení se ze stejného důvodu označuje jako liberální.

V odborné literatuře se uvádí ještě styly demokratický a participativní a konzultativní – ale pozor: Pokud tyto styly nejsou vysloveně teoretickou konstrukcí zdůvodněné vágním postulátem “být někde uprostřed”, všechny 3 spíše představují varianty manažerovy orientace na lidi.

Orientovat se teda na lidi nebo na výkony?

OBOJÍ SOUČASNĚ.

Jednak je efektivní umět oscilovat podle situace mezi linií tvrdé ruky a linií uvolnění, jednak je potřeba být stále otevřený k lidem (mít o ně zájem, respektovat je, přistupovat k nim individuálně, jednat s nimi jako partner…) a současně stále být     tvrdá-ý k pravidlům a dohodám (k systému = trvat na plnění toho, co jsme si dohodli nejen písemně, uznávat mantinely, být nesmlouvavá-ý k porušování povinností pracovníka…). Tato oscilace podle situace při zachování zmíněné otevřenosti a tvrdosti současně vedoucímu pracovníkovi vytváří takzvaný SITUATIVNÍ STYL VEDENÍ A ŘÍZENÍ.

A Velikonoční styl? Zapomeňte na něj. Pokud nepracujete v příspěvkové organizaci (při vší úctě k nim), ale ve společnosti, která si musí na svou přítomnost a budoucnost vydělat, nepovolujte v tempu, nevypouštějte energii… neboť jak šťastné a veselé by byly pro zaměstnance tyto svátky, když by neměli jistotu, zda po nich dostanou ještě výplatu nebo zda bude jejich firma ještě další měsíc existovat!

Přeji vedoucím pracovníkům, ať nepolevují, neboť jejich tlak je v zájmu budoucnosti jejich lidí.

Přeji zaměstnancům, ať tlaky svých šéfů v klidu zvládnou.

Přeji všem, ať pohodově oslaví největší svátky tohoto roku!člen týmu s radostí k úspěchu Martin Padalík

Autor: Martin Padalík

 

P.S.: A jak tlačíte na své podřízené Vy? Anebo tlačí na Vás? Napište nám!

 

Komentáře
  1. Anetka napsal:

    Pro mě bylo prvotní založení firmy a poté se začít orientovat na lidi. Myslím si, že je mezi lidmi hodně důležitá komunikace http://www.zalozeni.cz/

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..