Obchodník a sociální sítě? Sundejme si růžové brýle!

„Jsem obchodník a nepoužívám sociální sítě!“

Zkuste říci tuto větu nahlas mezi odborníky a řada z nich bude nechápavě kroutit hlavou.

Je ale svět sociálních sítí opravdu tak růžový? Nebo nám někdo nasadil růžové brýle a záměrně říká jen část pravdy?

„A“ již bylo mnohokrát řečeno. Ano, sociální sítě mají svůj potenciál. Dokonce ohromný potenciál. Ale dnes Vám řeknu i to „B“, o kterém se moc nemluví.

„A“ o sociálních sítích aneb co se tak běžně o sociálních sítích povídá

Jsou tam všichni zákazníci. Měli bychom tam být tedy také.

Je to jednoduché. Založte si na sociální síti svůj profil. Plňte ho zajímavým obsahem a odkazujte na něj na svých stránkách i ve svých e-mailech.

Postupně Vám tam budou přibývat fanoušci. Jak budou lajkovat a sdílet Váš zajímavý obsah, dozví se o Vás a Vaší činnosti i jejich přátelé. Budou Vám tedy přibývat další a další fanoušci. Vaše komunita poroste.

Budete s ní formou různých příspěvků, anket či soutěží udržovat pravidelný kontakt a ve chvíli, kdy budou potřebovat Vaší službu, si zkrátka a jednoduše vzpomenou právě na Vás.

A je to na světě. Zákazníci Vám budou volat sami.

Některé rady jdou ještě dále a říkají: Nabídněte své komunitě na facebooku třeba e-book a sesbírejte e-maily na své fanoušky. Pak můžete být s nimi v intenzivní e-mailové komunikaci a díky tomu je proměníte na zákazníky.

Až dosud je vše správně. Ano, takto to funguje a vše výše napsané je pravda. Tedy vyjma první věty, kde jsem psal: „Je to jednoduché.“

V čem je tedy ale to úskalí? Proč sociální sítě téměř nikomu nefungují, když je to tak „easy“?

socialní sítě Facebook

A teď to „B“, o kterém se nemluví a které je většině obchodníků zatajeno

Nic nebude hned a nic nepřijde samo. Většina z těch, co opravdu vytvořili z ničeho stránku s více než 5 000 fanoušky Vám řekne: „Čeká Vás pořádná dřina. Připravte si hodně nervů a ještě více času.“ Proč?

Aby viralita fungovala, musíte mít již slušnou fanouškovskou základnu. Facebook totiž ukazuje Vaše příspěvky jen zlomku z nich (řádově několika procentům).

A to navíc musí Váš fanoušek sedět v době zveřejnění Vašeho příspěvku u svého PC a mít puštěný facebook, protože pokud se na něj dostane až o několik hodin později, naskáčou mu nad Váš příspěvek příspěvky dalších lidí a k tomu Vašemu se nakonec už třeba vůbec nedostane.

Máte třeba 100 fanoušků? Pak se připravte na to, že si Váš příspěvek přečte reálně třeba jen 5 z nich. A když Vám každý pátý dá lajk, moc virality se svým příspěvkem nenaděláte ☺

Aby šlo hovořit o viralitě, je třeba mít alespoň pět tisíc a více fanoušků. Lépe pak desítky tisíc. Ale kde je vzít?

Kde vzít větší množství fanoušků tolik potřebných pro viralitu?

Na webu?

Jste si jisti, že tam máte tak velký provoz? A pokud nemáte, opravdu věříte tomu, že pár nových článků Vám tam ten provoz během chvilky udělá?

Ne. Tak jednoduché to bohužel není. Nebo bohudík. Kdyby bylo, dokázal by to každý. A nakonec by to stejně přestalo fungovat, protože každý být vidět nemůže.

Stejně jako správa sociálních sítí i SEO vyžaduje dlouhodobé systematické úsilí, než se díky němu navýší provoz na Vašem webu.

Jen pro Vaší informaci, na mém blogu mám cca 100 článků a píšu jej pravidelně již 2 a půl roku. Nyní na něm mám cca 65 nových návštěv denně. Je to dost a nebo málo?

Jak dlouho trvá, než začnou sociální sítě slušně fungovat?

Každý, kdo vybudoval z ničeho stránku s 5 a více tisíci fanoušky, Vám potvrdí, že to byla dřina. Trvalo to ve většině případů několik let a větší část fanoušků byla stejně získána díky PPC reklamě, nikoliv díky viralitě.

Krom trpělivosti musel tedy autor takové stránky prokázat i dostatečné IT znalosti.

Vážně to nejde nijak urychlit?

Celý postup lze urychlit reklamou. Prvních pár tisíc fanoušků si prostě kupte.

Jenže, má smysl investovat tímto způsobem 50 000 Kč? Opravdu se taková sociální síť vyplatí? Budou výsledky takové reklamy lepší, než kdyby člověk koupil třeba letáky nebo reklamní čas v rádiu? Toť otázkou.

A slyšeli jste, že nastavit PPC reklamu na sociálních sítích je snadné?

Nastavit možná, ale navrhnout ji tak, aby byla opravdu efektivní, to už vyžaduje hodně zkušeností a kouzlení. Náš tým ladí naší  reklamu každý den. Testujeme a měříme a vidíme, že výsledky jsou opravdu rozličné a zcela nepředvídatelné. To co funguje dnes nebude fungovat zítra.

Neexistuje univerzální postup, který by fungoval všem. Vždyť často změna jednoho jediného slova v textu reklamy nebo grafického pozadí pod textem způsobí to, že cena za proklik je poloviční nebo naopak dvojnásobná!

Nastavení PPC reklamy tedy není o tom, aby člověk věděl, které tlačítko co ve správci reklam znamená. Je to o marketingových zkušenostech a o znalostech cílové skupiny

A ano, zkušenosti se dají získat jen tak, že člověk najde odvahu a pustí se do toho. Souhlasím. Jděte do toho! Jen chci upozornit, že dobré výsledky nepřijdou hned a budou něco stát. Člověk musí udělat pár chyb aby věděl, jak to má dělat správně.

Co tedy obchodník a sociální sítě?

Znamená snad tento článek, že jsou sociální sítě zbytečné a že se jim je dobré vyhýbat?

Ne. To by byl zas opačný extrém. Zkrátka a jednoduše, nemějte od sociálních sítí přehnaná očekávání. Až Vám zas někdo bude tvrdit A, vzpomeňte si i na B a zodpovědně zvažte, kolik času chcete tomu všemu věnovat.

Sociální sítě jsou dobrým nástrojem a pomocníkem. Je však důležité na nich pracovat systematicky a dlouhodobě. Výsledek se možná dostaví, možná ne. Záleží na tom, zda vydržíte.

Potenciál vidím především v PPC reklamě, kdy s její pomocí můžete na sociálních sítích oslovit velké množství lidí. A také jsou dobrým pomocníkem pro Vaše PR.

Jenže, aby mělo smysl mluvit o PR, je již třeba mít zaběhnutou značku. A rozjíždět ji zrovna pomocí sociálních sítí má svá velká úskalí.

A ještě dvě doporučení závěrem

1) Nechtějte být všude. Je mnohem lepší být výborný na jedné sociální síti (rozumějme mít velkou fanouškovskou základnu), než být šedým průměrem všude.

2) Neprodávejte na sociálních sítích. Není to nemožné, ale je to velmi obtížné. Lidé se chodí na většinu sociálních sítí bavit. Když chtějí nakupovat, jdou do e-shopu nebo do hypermarketu. A tak by i obsah Vaší stránky měl odpovídat jejich potřebě. Měl by především bavit.

Autor: Josef Cvrček

Josef Cvrček

 

Komentáře
  1. Martin napsal:

    Ne se vším, co je zde napsané, bych souhlasil. Spíš bych doporučil se podívat sem – http://digihit.cz/internet/marketing-socialnich-sitich-zakladni-postulaty o SMM je tu napsáno lépe.

  2. Vladimír napsal:

    Jiří Matějček – Predávať produkty pre deti a maminky na FB mi pripadá rozumné, pretože predávate niečo v čom nemáte veľkú konkurenciu a zväčšujete si trh.

    Avšak predávať produkt a služby, kde je silná konkurencia je podľa mňa neefektívne. (rôzne poradenstvá, finančné služby). Ľudia sú toho presýtení. Niektorí sa už boja aj chladničku otvoriť aby tam náhodou nebol niekto, kto im chce niečo poradiť a následne predať. Takže tu platí že predaj cez sociálnu sieť je síce logicky správna myšlienka, ale ťažko aplikovateľná v praxi. Okrem toho vo financiách často platí, že pokiaľ príde za Vami klient s problémom, je neskoro a žiadny obchod sa nekoná.

    Navyše, stále platí, že čím menej klient vie, tým lepšie pre obchodníka. Klienti, ktorí všetko overujú na internete, Vás ľahko prekuknú, alebo odídu inde. Pokiaľ idete na nich s cenou, musíte stále kontrolovať, či ste najlacnejší a pod. Ťažko sa buduje lojalita a zvyšujú marže.

    Výzva: Rozmýšľajme viac ako môžeme byť výnimočnejší, jedinečnejší a prínosnejší než ako lepšie a výnimočnejšie predávať.

  3. Jiří Matějček napsal:

    Dobrý den,
    zajímavý pohled. Nám dělá FB 50% tržeb a je to nejlepší kanál s nejlepší konverzí. Máme hezký produkt pro děti a maminky účinně oslovujeme. Začali jsme s ním před třemi lety na FB a přineslo to hned slušné výsledky. Ale pracoval jsem předtím 20 let v marketingu a IT, mám tu zkušené lidi, takže asi máme dost náskok a neumím to už posoudit z pohledu začátečníka. Je pravdou, že virální šíření příspěvků je mizivé! Žádný super-like-share-hit se nám zatím nepovedl (asi málo podporujeme sex, klepy a vraždy). Většinu táhneme investicí do zobrazování reklam (cca 5-10t CZK/měsíc). Poctivých fanoušků za tu dobu máme cca 1600, raketově to tedy fakt nestoupá. Také se nám zdá, že FB statistiky klame, že nezobrazuje reklam tolik, co píše, ale stále poměr cena/výkon je OK, tak mu to baštíme 🙂 Jinak je záhul mít pořád co zveřejňovat a neustále tvořit roztomilý nebo vtipný obsah. Dvě sítě už bychom v takové kvalitě asi nezvládli. Takže ano, je to skvělé, ale není to snadné, alespoň pro nás 🙂

  4. Damian napsal:

    Dobry den,
    Uplne zbytecny clanek, je to blbost.
    Prodavam na fb a jede to dobre aj do konce bez namahy.
    Doporucuji zaskolit se v tom tema u nekoho ve veku 12 az 20 let, Ti jsou na to odbornici.
    Zdravim a se odhlasuji z odberu Vasich clanku.

Napsat komentář: Martin Zrušit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..